Nous savons, grâce au comptage du Gracq, qu’il y a aujourd’hui 5 fois plus de cyclistes qui circulent dans les rues de Schaerbeek qu’en 2002. Une évolution d’autant plus remarquable que le nombre de zones à concentrations d’accidents (ZACA) pour les piétons et les cyclistes reste malheureusement important.

Récemment, une cycliste s’est fait dramatiquement renversée par un camion de 40 tonnes à la place Meiser. Cette place, reprise sur la liste des ZACA, est un véritable enfer pour les cyclistes et les piétons.

Un réaménagement total de cette voirie régionale est indispensable. C’est ce que demande la commune de Schaerbeek depuis de nombreuses années à la Région bruxelloise. Combien d’accidents encore pour que la Région réagisse enfin et accorde à tous un droit à la mobilité sécurisée à Meiser?

Kiezen voor de fiets

Dankzij de tellingen door Gracq in onze gemeente weten we dat sinds 2002 vijfmaal meer fietsers door onze straten rijden. Een gunstige evolutie, vooral als we weten dat veel plaatsen onveilig blijven voor voetgangers en fietsers.

Op 16 mei werd een fietster in kritieke toestand afgevoerd na omvergereden te zijn door een 40-tonner, op de hoek Meiserplein/Leuvensesteenweg. Het Meiserplein staat op de lijst van ongevalgevoelige zones. Er is een bus-/fietsstrook met voorrang, maar die volstaat niet en brengt fietsers in gevaar. Een echte heraanleg van het plein is hoognodig. De Gemeente Schaarbeek vraagt dit al jaren aan het Gewest, maar dat zou Meiser pas vanaf 2019 aanpakken.

In de stedelijke context is de fiets een cruciaal vervoermiddel. In de stad moet men de fietser een prominente plaats geven in het verkeer. De publieke ruimte is beperkt, daarom moeten we keuzes maken die niet altijd en enkel de auto (en de zogezegde doorstroming) bevoordelen.